jonnaahlvik.se

Välkommen till min blogg! Hoppas ni ska trivas!

tankar inför ett ridpass!

Publicerad 2015-01-02 19:41:47 i Ridpass, åsiktsinlägg,

Hejsan! Nu tänkte jag skriva lite om ridningen, hur jag tänker inför ett pass, vad som jag är noga med osv.. jag kommer skriva om hoppning, dressyr och uteritt. Eftersom jag tänker lite olika för dem olika grenarna.
 
 
Dressyren: Jag börjar med det eftersom det är viktigast och det är liksom grunden till allt.
Som mål har jag alltid oavsett om det är hoppning eller dressyr eller vad det nu är så strävar jag alltid efter att få en så avslappnad häst som möjligt. Sen är det så otroligt viktigt att både gas och broms fungerar. Så fort man lägger lite skänkel ska det hända nått. Och även när man tar en förhållning ska hästen bromsa upp farten. I dressyren är det också viktigt att man får hästen genom riden och mjuk. Inte spänna in den med inspänningstyglar varje ridpass utan kunna rida igenom den själv också. Och det menas inte att hästen ska böja på nacken, den ska trampa under sig, höja ryggen och då sänker den huvudet. Att man sågar ner den betyder inte att man rider den iform. Övningar jag brukar rida för att få Meiu genomriden är öppnor, slutor, serpentinbågar, skänkelvikning osv..
Och jag är också väldigt noga då jag rider dressyr att jag verkligen tar ut hörnen, jag genar aldrig hur som helst.
Det är väl det viktigaste jag tänker på inom dressyren: avslappnad häst, gas och broms ska funka, rida igenom hästen, genar aldrig. Men det finns ju också flera små saker jag tänker på men det blir för mycket om jag ska ta upp allt.
 
Hoppningen: När jag rider fram kollar jag alltid så Meiu är med mig, gas och broms ska fungera. Även innan hoppningen rider jag igenom henne lite så hon är mjuk. Sen börjar jag oftast med låga höjder och bommar före hindren så hon är lugn och väntar på mig. Sen om det känns bra brukar jag höja vartefter och ta bort bommarna. Men känns det inte bra på låga höjderna så tragglar jag dem. Det viktigaste är inte höjden enligt mig, det ska se bra ut också. Jag tycker till exempel inte det ser så snyggt ut om hästen kommer i full fart före och efter hindren, iallafall inte på storhäst och lite större ponnyer. Det ska synas att man har kontroll över hästen. Att man har kontroll betyder inte heller att man måste  rida i en kort, samlad galopp. Hästen ska gå i den fart du bestämmer. Gasar du på så ska den ha en hög fart. Så är det ju också såå viktigt att rida rakt före och efter hindren.
Det jag tänker på då: Gas och broms ska funka, Börja med låga höjder och höja varefter, man har kontroll, hästen går i den fart du bestämmer, rakt före och efter hindren.
 
Uteritter:  Vid uteritter börjar man ju ibland tänka att framskrittning och avskrittning inte är viktigt, men för mig är det alltid viktigt. Och så brukar jag också trava fram en ganska lång bit och samla och öka och sånt. Sen i galopp börjar jag aldrig bara gasa på i full fart. Jag börjar alltid med en samlad galopp, sen kanske jag ökar en bit och sen samlar upp henne igen. Och jag rider aldrig bara i t ex höger galopp på uteritt utan växlar så det blir av både höger och vänster galopp. Så är också skrittpauser viktigt. Det är inte så mycket mera jag tänker på vid uteritter, eller jo, avslappnad häst vid avskrittning!
Så då var det: framskrittning och avskrittning är viktigt, gas och broms fungerar, växla mellan höger och vänster galopp, avslappnad häst.
 
 
Det är typ detta jag tänker på. Mycket med avslappnad häst och gas och broms ska funka. Men det är liksom A och O. Allt detta är bara min åsikt och hur jag tänker, hur ni tycker och tänker är inget jag bryr mig i eller kan ändra på! :D
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jonna Ahlvik

Hej och välkommen! Jonna Ahlvik heter jag och är en 16 årig tjej. Här kommer ni få följa mitt liv och min vardag som mest går till hästarna. Jag har två ponnyer, en d-ponny vid namn Meiu och en c-ponny vid namn Luna. Hoppas ni vill följa vår resa och utveckling tillsammans, Kram <3

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela