jonnaahlvik.se

Välkommen till min blogg! Hoppas ni ska trivas!

hur jag gör rent utrustningen!

Publicerad 2015-03-31 08:00:05 i

Ett önskat inlägg kommer nu, lite väl sent. Men bättre sent än aldrig. Det jag nu tänkte skriva om är hur jag gör rent all hästutrustning.

Täcken och Schabrak: Dom brukar jag alltid först damma av och sen borsta bort det som inte går bort. Magic brush tar bort de mesta, mek ibland tar jag med en annan borste också. Och så ibland tvättar jag dem. Oftaste stoppar jag bara dem i tvättmaskinen men när det är varmt på sommaren brukar jag också tvätta dem för hand utomhus.

Sadeln och tillbehör (stigbyglar, stigläder och sadeljord): Efter varje ridpass tar jag bort stigbyglar och allt från sadeln och rengör varje grej skillt för sig.Jag smörjer in 
hela sadeln och stiglädrena och sadeljorden. Stigbyglarna brukar jag borsta av så dom också är rena. Det tar ju sin tid och göra det när man gör det efter varje pass men det är värt det.

Träns och bett: Även med det så gör jag likadant efter varje pass. Jag tar lös bettet och tvättar det och även tyglarna tar jag lös men jag öppnar inga fler delar än så. Sen smörjer jag in läderdelarna men öppnar inte upp hela tränset. Sen nästa gång jag ska och rida sätter jag ihop tränset och sadeln.


Borstar: Dom rengör jag inte så mycket nu efter som fällningsperioden har börjat så blir dom full med päls hela tiden. Men efter att jag använt en borste drar jag alltid av lite
päls av borsten. Det är inte så kul nästa gång man ska rykta och borstarna är fulla av päls. Men när jag rengör dom ordentligt så brukar jag lägga dem i ett ämbar till ex. Och med skaftet uppåt. Sen brukar jag gnugga dom ordentligt med diskmedel innan jag sköljer dom i varmt vatten. Sen får dom torka.

Såhär rengör jag min utrustning i stort sett. Hur jag rengör själva hästen tror jag ni vet haha!

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jonna Ahlvik

Hej och välkommen! Jonna Ahlvik heter jag och är en 16 årig tjej. Här kommer ni få följa mitt liv och min vardag som mest går till hästarna. Jag har två ponnyer, en d-ponny vid namn Meiu och en c-ponny vid namn Luna. Hoppas ni vill följa vår resa och utveckling tillsammans, Kram <3

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela