jonnaahlvik.se

Välkommen till min blogg! Hoppas ni ska trivas!

Dom senaste ridpassen

Publicerad 2016-06-12 10:49:53 i Luna, Meiu, Ridpass, andra hästar,

Bloggen har stått tom dom senaste dagarna men har inte haft tid att blogga tyvärr. Men nu när jag har tid ska jag fixa lite tidsinställda inlägg. 
 
 
I fredags blev det en uteritt med hästarna. Rebecka red Meiu och jag Luna. Dom var jättefina. Blev en hel del galopp och Luna fattade vänster galoppen hur bra som helst. Det är ju den galoppen vi haft lite problem med. Finns inte så mycket mer att säga om det passet, dom var pigga och glada.
 
Igår red jag Hansu, min kompis häst som jag red mycket innan vi köpte Meiu och har nog skrivit om henne här nångång också. Iallafall så är hon ett haflingersto på 18år och kring 140 i manken. Blev ett rätt så ordentligt dressyrpass med henne. Red på en volt största delen och lösgjorde henne ordentligt. I traven speciellt har det mest varit att hon vill trava i ett och samma tempo och inte samla sig så mycket. Men igår kunde jag samla traven och hålla det tempot tills jag ökade. Ibland vill hon också gärna lägga fram huvudet och bli väldigt hård i handen och där prövade jag mig fram hur jag skulle lösa det. Och det fick jag till väldigt bra. Man måste vara lite rörlig i handen och ta små halvhalter och hålla henne sysselsatt hela tiden. Tränade mycket övergångar också. Sen fick hon in nosen väldigt bra i traven och gick i en fin form. Hon är inte lätt att få i form, man får jobba ordentligt minsann. Men hon var duktig. I galoppen fick jag också jobba ordentligt. Hon ville gärna luta sig inåt väldigt mycket men då red jag sluta hela tiden i galoppen och då blev hon rak. Sen tränade vi också på ökningar i galoppen då det har varit lite svårare också men det gick bra. Vi avslutade med galoppfattningar på rakt spår och det var inga problem. Är kort och gott sagt väldigt nöjd med passet.
 
Efter ridpasset med Hansu var det Meius tur. Red henne på en åker. Redan från början i skritten var hon jättefin. Red mycket åttor och serpentiner och mycket lösgjörande. Traven och galoppen var också jättefina. Hon trampade på bra bakifrån och hade en fin form. Red inte alls länge, ungefär 15 minuter. Men man behöver inte rida länge, det kan vara intensivt istället. Men jag är väldigt nöjd med passet, länge sen hon gick så bra.
 
Luna tränade jag från marken i hagen. Meiu fick vara ute och äta gräs så länge. Tränade på inkallningar och att hon ska följa mig. Det gick väldigt bra och hon följde mig överallt. Sen började vi även smått träna på bugningar. Hon är ju väldigt lättlärd så hon gjorde det bra redan från början. Men vi ska jobba vidare på det. Jag har ju alltid jobbat mycket med Meiu från marken också. Och även med Luna gör jag det. Det är väldigt bra för att få hästarnas att lita på dig och så är det ju roligt dessutom. 
 
En bild på hansu :)

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-06-12 19:19:10

Bra blogg! tycker det är intressant att läsa om ridpassen

Svar: tack så mycket :)
Jonna Ahlvik

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jonna Ahlvik

Hej och välkommen! Jonna Ahlvik heter jag och är en 16 årig tjej. Här kommer ni få följa mitt liv och min vardag som mest går till hästarna. Jag har två ponnyer, en d-ponny vid namn Meiu och en c-ponny vid namn Luna. Hoppas ni vill följa vår resa och utveckling tillsammans, Kram <3

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela