jonnaahlvik.se

Välkommen till min blogg! Hoppas ni ska trivas!

Luna min Luna <3

Publicerad 2016-07-05 11:07:12 i Luna,

Luna är nog den speciellaste hästen jag träffat i mitt liv. Hon är väldigt känslig och stressar upp sig väldigt lätt. Och jag har många gånger funderat över vad hon har varit med om i sitt tidigare liv. Det finns mycket saker som hon konstigt nog är livrädd för och blir väldigt stressade över. Ett exempel är när man ska knäppa fast täcket framme vid bogen och halsen om det är hals på täcket. Då börjar hon slänga med huvudet och trampar på stället och blir väldigt nervös. En annan grej är att hon är livrädd för alla olika smörjor och medel som t.ex liniment, flygspray, man och svans spray osv.. Då jag har försökt smörja in bakbenen med liniment vill hon bara fösöka kicka. Och då jag lägger nån slags spray på henne försöker hon springa undan.
Men för inte så länge sen hade hon helt panik i hagen. Hon bara sprang runt som en toking och gnäggade. Precis så har hon gjort då jag har varit ute och ridit med Meiu men Meiu stod där i hagen och hon bara sprang och sprang. Jag försökte få fast henne och lugna ner henne och tillslut lyckades jag och då var hon helt slut men väldigt stressad. Ibland vill jag bara kunde förstå vad hon försöker säga. Och nu jobbar vi väldigt mycket med att hon ska lita på mig. Och jag märker att hon börjar lite på mig men mycket jobb kvar fortfarande.
Men jag är helt övertygad om att om hon hamnar i fel händer skulle allt kunna bli fel. Man måste ge henne tid och mycket kärlek och då tror jag man kommer få en bästa vän för livet! Jag älskar Luna massor och det bästa med henne är att hon är så positiv och glad, hon är inte farlig, hon är bara känslig och osäker.
 
 
I will Never say never ( i will fight) , i will fight till forever ( make it right)

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Janina

Publicerad 2016-08-09 18:45:30

Hej, har en häst som låter lite som din lika stressad men sen jag började med frihetsdressyr så har allt stress nästan försvunnit så ett tips är att prova på frihetsdressyr med henne 😊

Svar: hej, tack för tipset! :)
Jonna Ahlvik

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jonna Ahlvik

Hej och välkommen! Jonna Ahlvik heter jag och är en 16 årig tjej. Här kommer ni få följa mitt liv och min vardag som mest går till hästarna. Jag har två ponnyer, en d-ponny vid namn Meiu och en c-ponny vid namn Luna. Hoppas ni vill följa vår resa och utveckling tillsammans, Kram <3

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela