jonnaahlvik.se

Välkommen till min blogg! Hoppas ni ska trivas!

läget med hästarna!

Publicerad 2016-05-16 17:39:47 i Allmänt,

Luna: Just nu jobbar vi vidare i lugn takt både i ridningen och från marken. Ibland blir det lite för mycket för henne och då stressar hon upp sig. Vi går framåt sakta men säkert med inslag av lugna promenader och massa mys. Och framgångar dyker upp här och där. 
Första gången vi skodde Luna hos oss gick det verkligen inte bra. Det tog cirka 45 minuter att få fast henne. Jag fick tag i henne men då jag skulle lägga fast grimskaftet stegrade hon bara hela tiden. Sen fick pappa ta i henne då han är mycket starkare och kan hålla i henne fast hon håller på. Då fick vi fast henne men vi fick inte skodd henne. Fick bara spikat dit en sko som hon hade tappat. Men senaste gången hon skulle skos var hon jättesnäll och stod som en ängel hela tiden. Från marken sker förändringar hela tiden också. Första gången jag longerade henne blev det en hel massa bus och hon var väldigt spänd och ville gärna gå i ett väldigt högt tempo. Förra veckan longerade jag henne för andra gången och hon var jättefin. Slappnade av och rullade på i ett jämnt lugnt tempo. Ett par gånger busade hon till lite men det var inte mycket alls. Och där börjar hon mer och mer lyssna på rösten, tränar på så sätt att jag säger galopp eller tarv och så vidare, istället för att hålla på smacka eller använda spö. Sen tränade vi även andra övningar från marken som hon gjorde jättebra. Ridningen blir också bättre. Men hon behöver fortfarande draghjälp där. Meiu fick hjälpa till senaste gången med Rebecka på ryggen. Då var hon väldigt fin och gjorde det hon skulle men målet är ju att jag ska kunna rida själv utan nån hjälp. Brist på energi har hon inte iallafall, hon är ju väldans pigg då hon väl går framåt. Det är mera att hon försöker komma undan och försöker jag driva henne framåt vill hon gärna börja ställa sig. Men jag vill heller inte säga åt henne ordentligt att hon ska fram. Hon är lite speciell med detta att hon stressar upp sig så fort nån blir arg på henne. Man måste ha tålamod och ta allt i lugn fart. Till exempel senaste gången då jag skulle tränsa henne ville hon inte stå stilla och bara gick rakt över mig så då tog jag i henne bestämt och backade henne. Då fick jag skylla mig själv då det sen tog ett bra tag innan jag fick fast alla knäppen på tränset. Så fort jag kom med handen mot huvudet knyckte hon bort det och gick ifrån mig. Då fick jag stå och klia henne på halsen en stund så vi blev vänner igen. Men trots att det finns en del problem här och där så är hon ändå så härlig och underbar. Hon är alltid så positiv och glad och jag möts alltid av en gnäggning då jag kommer till hagen. Och jag älskar henne så! <3
 
 
Meiu: Hon njuter av det lugna livet till fyllo. Hon kommer ju alltid med som sällskap då jag jobbar med Luna eller då vi är ute på promenader. Ibland rids hon men hon går lugnt. Det är mest rebecka som har ridit henne den senaste tiden då jag har ridit Luna men hon har varit jätteduktig och uppför sig hela tiden. Hon är nog en av dem snällaste hästarna jag känner. Alltid så lugn, till skillnad från när jag fick henne då hon skenade så fort nån ny ryttare satt upp. Men det beror ju också på att hon har blivit gamlare och tröttare. Finns inte så mycket att säga om henne faktiskt. Hon älskar att ta det lugnt och hon har faktiskt blivit lyckligare också. Oftast då jag kommer till hagen hör man två gnäggningar av henne. Jag älskar henne och kommer alltid att göra. <3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jonna Ahlvik

Hej och välkommen! Jonna Ahlvik heter jag och är en 16 årig tjej. Här kommer ni få följa mitt liv och min vardag som mest går till hästarna. Jag har två ponnyer, en d-ponny vid namn Meiu och en c-ponny vid namn Luna. Hoppas ni vill följa vår resa och utveckling tillsammans, Kram <3

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela