jonnaahlvik.se

Välkommen till min blogg! Hoppas ni ska trivas!

åsiktsinlägg: omskolade travhästar

Publicerad 2016-06-07 19:00:00 i åsiktsinlägg,

Till er önskan kommer det att komma fler åsiktsinlägg. Och jag fick bara i huvudet att jag ska skriva om vad jag tycker om travhästar som omskolas till ridhästar. Detta är bara min åsikt och vill bara del med mig av hur jag tänker om detta ämne som man kan läsa om på så många andra bloggar.
Jag har läst flera bloggar om ryttare som har omskolat travhästar till ridhästar, och det finns många som har lyckats väldigt bra. Travhästar kan ju bli bra ridhästar men det kräver otroligt mycket kunskap och framförallt tid. Jag själv anser inte att jag har den kunskapen att omskola en f.d travare. Men så finns det ju en del travhästar som aldrig blir riktigt bra ridhästar då beteendet från travet ligger kvar men det största problemet är väl bristen på kunskap. Och hur många gånger har man inte hört att travhästar skadar sig mycket lättare än andra hästar? Där anser jag också att bristen på kunskap finns. Då hästar går på trav springer dom i väldans snabb trav med huvudet upp i vädret och musklas på ett helt annat sätt än då man rider. Då är det inte bara att hoppa upp och rida på direkt för det ända dom kan då är bara att springa. Dom ska musklas om och det svåraste är väl att få dom att slappna av. Dom spänner sig och tror dom gör rätt då dom försöker springa fort. Det har jag sätt i verkligheten också tyvärr. Långt ifrån alla travare har så dåliga ben att det skulle inverka nå särskilt på ridning och hållbarhet, också andra raser har dåliga exemplar inom rasen.
Det största problemet med travare som ska bli ridhästar är att dom säljs så billigt och då lockas nybörjare och orutinerad ryttare att köpa dem. Och att sätta upp en nybörjare på en het, oskolade travare blir bara katastrof och ryttaren har ingen kontroll på hästen. 
Och att travar inte kan galoppera? Min åsikt om det är att dom kan galoppera lika bra som vilken annan häst som helst. Men dom har lärt sig att det är förbjudet att galoppera men absolut kan man lära dem det. Och har dom aldrig fått galoppera i sitt liv så har dom såklart inte rätt muskler, men det kan dom få. Men dom är ju inte avlade för ridning och många travare har längre rygg och högre kors än ridhästar vilket gör att dom har svårare för samling. Men en lång rygg behöver inte bli ett problem om man ger hästen tid att bygga upp starka muskler. Och då gäller det att veta hur man ska träna hästen rätt, annars så kan den lätt få ont i ryggen istället. Men kan man rida bra och har kunskap, tid och tålamod så kan en travare som har gått på travet bli en trevlig ridhäst. Och inte är det heller omöjligt för dem att bli duktiga hopp eller dressyr hästar. Men överlag tycker jag att travhästar är väldigt fina hästar. Jag har själv ridit ett par varmblod som varit travare och de jag har ridit var trevliga och fina ridhästar.
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-06-07 19:29:48

travhästar säljs oftast billigt pga skador eller att dom inte passar. En frisk häst säljs inte så billigt.

Svar: De flesta travhästar som sälj ligger nog oftast under 1000€ :)
Jonna Ahlvik

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-06-07 22:49:19

hur mycket är det i kronor?

Svar: 10 000, hur mycket dom säljs för i Sverige har jag däremot ingen aning om :)
Jonna Ahlvik

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-06-08 09:26:52

Anonym1: travhästar säljs billigt för att de är pensionerade från travet så att de inte har någon användning för dom längre, snarare än för att de är skadade/inte passar. Men den största anledningen till att de är så billiga är för att de är outbildade.

Svar: Jag syftar endast på travhästar som säljs som ridhästar. Långt ifrån alla är skadade för då skulle dom inte säljas som ridhästar. Anser bara att dom har ett dåligt rykte överlag.
Jonna Ahlvik

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-06-08 12:27:54

Förstod nog det, kommentaren var menad åt den första anonyma kommentaren :)

Svar: okej :)
Jonna Ahlvik

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-06-14 11:18:52

Jag har ett varmblod som inte blivit alls körd med. Men travinstinkten finns ju där ändå. Travare brukar man nog också rida med å galoppera för att få den uppmjukad, det är bara på tävlingsbanan de inte får galoppera å det vet hästarna om. En travhäst kan bli en hur bra ridhäst som helst.

Svar: Dom är ju avlade för trav så självklart finns travinstinkten där. Och precis som jag också skrev kan de bli hur bra ridhästar som helst :)
Jonna Ahlvik

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-06-14 11:31:32

Är det någon speciell häst du tänkte på när du skrev detta inlägg?

Svar: travhästar överlag och visst finns det en del jag sett också.
Jonna Ahlvik

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jonna Ahlvik

Hej och välkommen! Jonna Ahlvik heter jag och är en 16 årig tjej. Här kommer ni få följa mitt liv och min vardag som mest går till hästarna. Jag har två ponnyer, en d-ponny vid namn Meiu och en c-ponny vid namn Luna. Hoppas ni vill följa vår resa och utveckling tillsammans, Kram <3

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela